Skip to main content

معرفی طرح خشت های آسمانی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

خداوند را شاکرم که توفیق داد، گام موثری برای زائران امام رضا (علیه السلام) به وسیله مدیریت شهری مشهد و سایر دست اندرکاران مربوطه برداشته شود. این زائرسراهای ارزان قیمت باید با رعایت اصول فنی احداث شوند تا بیش از سیصد سال عمر کنند و مردم در سالیان متمادی بعد از ما از برکاتش برخوردار شوند. احداث زائرسراهای ارزان قیمت مانند احداث بیمارستان، مدرسه و مسجد، یک صدقه جاریه است که پرونده اش در این دنیا بسته نمی شود و هرکس استفاده می کند ثوابش به پرونده اضافه می شود.

مرحوم آیت الله محمدرضا مهدوی کنی

تشویق مردم به ساخت زائرسراهای ارزان قیمت که مقام معظم رهبری مبدع آن هستند، برای همه مسلمانان و شیعیان یک کار بسیار ضروری و مفیدی است و امید داریم هر کسی به اندازه توانایی خودش در این کار شریک شود ولو به صورت یک خشت که تعبیر هم شده به خشت های آسمانی.یک خشت بدهیم خشت مان به آسمان می رود، بنابراین خیلی پذیرفته می شود و امیدوارم که همه مومنین چه شیعیان ایرانی و چه غیر ایرانی، حتی کسانی که وضع مالی آنها خیلی خوب نیست، آن ها هم بیایند و به اندازه یک خشت کمک کنند و تعبیر قرآن این است که «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَهُ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا ۖ وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا» یعنی مال دنیا و فرزندان و خانواده خوبند این ها بد نیستند اما باقی نیستند آنچه که باقی می ماند و صالح باشد از مال انسان است. اینکه برای دیگران می گذاریم از دست ما خارج می شود اما قرآن می فرماید الصالحات، مالی که بماند و خوب هم باشد. چون گاهی مال می ماند و خوب نیست و در راه بد مصرف می شود و الباقیات الصالحات یعنی مالی که باقی بماند و در کار خوب و کار صالح مصرف شود. حتی خوب به معنای صالح هم نیست بلکه کاری که متناسب و با اوضاع زمان و مکان و محل بشود آن را می گویند صالح؛ چون ممکن است کاری خوب باشد اما خیلی صالح نباشد. اینکه در کنار حرم امام رضا(علیه السلام) شما جایی را بسازید یا مکانی در یک شهر دیگر هم بسازید خوب است اما آنجا برای شیعیان به خصوص آنهایی که از نظر مالی ضعیف هستند ساخته شده و با یک قیمت ارزان یا حتی رایگان هم داده می شود و این الباقیات الصالحات است.

آیت الله سید احمد علم الهدی

ساخت زائرسراهای ارزان قیمت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و بی بضاعت بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب و عنایت ویژه مراجع تقلید با تشکیل بنیاد مرکزی زائر امام رضا (علیه السلام) شروع شد و پس از اطلاع حضرت آقا از وضعیت موجود در امر اخداث این زائرسراها لبخند محبت و رضایت را بر لبان ایشان دیدم که ایشان از تمامی دست اندرکاران امر نهایت تشکر خود را نیز ابلاغ نمودند و این موضوع برای ما بسیار مسرت بخش است. مسئله اسکان ارزان قیمت برای زائرانی که از راه دور می آیند و از بضاعت مالی بالایی برخوردار نیستند از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که هزینه های اقامت بسیار بالاست. در این راستا همانطور که در باب زیارت کامل امام رضا(علیه السلام) آمده است و برابر با هزار حج و هزار عمره مفرده می باشد، کسانی که در ساخت این زائرسراها اقدام نمایند از هر زیارت زائران بی بضاعتی ثوابی بهره مند می شوند و این اقدام خیر می تواند صدقه ای مناسب برای تمام کسانی باشد که در ساخت این مجموعه ها همکاری می کنند. از طرفی زیارت انسان های مرفه قبول است امام در زیارت اقشار آسیب پذیر و بی بضاعت اخلاصی وجود دارد زیرا که در عین ناداری و مشکلات همه چیز خود را به پای حضرت ثامن الحجج (علیه السلام) می ریزند. به عنوان مثال من کسی را می شناسم که شصت سال سن دارد اما به دلیل عدم توان مالی در پرداخت هزینه محل اقامت در مشهد از فیض زیارت حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) محروم مانده است. این موارد اهمیت ساخت این زائرسراها را نشان می دهد و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد ساخت و ساز بیشتر به برکت انفاس قدسی علما و همت مدیران شهری باشیم.

 

تلالو انوار تابناک ولایت و امامت از گنبد طلایی مرقد مطهر امام مهربانی ها ، هر صبحدم دیدگان رمق دیده ی مجاوران و زائران مشتاق را جلا می بخشد و روحشان را طراوتی تازه. بی سبب نیست که رسول خاتم فرمودند: «پاره ای از پیکر من در خراسان دفن خواهدشد، هر گرفتاری که او را زیارت کند، خدا ناراحتی اورا بر طرف سازد و هرگنهکاری که به زیارت او رود خداوند گناه او را ببخشد.» از این روست که مشهد الرضا هر سال میزبان مشتاقانی است که از اقصی نقاط ایران اسلامی و دیگر کشور ها برای ابراز ارادت به ساحت قدسی حضرت ابوالحسن الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء به این شهر سفرمی کنند. لازمه ی حضور این خیل عظیم محبان حضرت ثامن الحجج، میزبانی مبتنی بر کرامت از آنان (بویژه برای اقشار کم برخوردار) و وجود اقامت گاه های مناسبی است که دغدغه همه مسئولان؛ بویژه مقام عظمای ولایت می باشد.

بمنظور تحقق این مهم و پس از انجام مطالعات مورد نیاز اقدامات صورت پذیرفت که ذیلا به اختصار بیان می گردد

تشکیل دبیرخانه طرح : به منظور اجرایی نمودن مطالعات دبیرخانه طرح احداث زائرسراهای ارزان قیمت در شهرداری منطقه ثامن تشکیل و نسبت به اخذ مصوبات لازم از شورای اسلامی شهر مشهد و کارگروه ملی زیارت به منظور تامین زمین و پروانه رایگان فرآیند اجرایی این زائرسراها عملا آغاز گردید.

طرح خشت های آسمانی :

با عنایت به نقش کلیدی و اساسی ملت شریف در آفرینش صحنه های به یاد ماندنی در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین جنگ تحمیلی و تامین نیاز های مادی و معنوی آن طرح خشت های آسمانی با مشارکت صندوق سرمایه گذاری طرح حرم های مطهر آغاز گردید.

در این طرح سهم مشارکت به صورت نمادین با عنوان «خشت» معرفی شده . با اهدای هر خشت به مبلغ 88000 تومان(بر اساس محاسبات انجام شده در سال 1390) می توان ظرفیت اقامت یک شب برای یک زائر در سال و اهدای هزینه ی یک تخت ظرفیت اقامت یک زائر در طول سال به صورت الی الابدی ایجاد نمود و بهره ای از ثواب زیارت زائرین به دست آورد. این مشارکت از یک دهم (عشر) هر خشت یعنی مبلغ 8800 تومان و حتی کمتر از آن نیز قابل ارایه است.

بنیاد مرکزی زائر امام رضا (علیه السلام): تشکیل مجموعه ای با حضور خیرین از ضرورت های پیشبرد طرح به شمار می رفت لذا بنیاد مرکزی زائر امام رضا (علیه السلام) با هدف فراهم نمودن فضا و شرایط مناسب جهت زمینه تشرف و زیارت با معرفت بیشتر و… در قالب زیارت گروهی با مسئولیت حضرت آیت الله علم الهدی امام جمعه محترم مشهد مقدس شکل گرفت و به تبع آن بنیاد زائر امام رضا (علیه السلام) استان ها یکی پس از دیگری و با مسئولیت نماینده معزز ولی فقیه استان ها- استانداران- شهرداران و خیرین هر استان تشکیل گردید.

پروژه های استانی :

اسفند سال 1392 نقطه عطفی در فرآیند اجرای طرح زائرسراهای ارزان قیمت بود چرا که در 19 اسفند حضور ارزشمند نمایندگان معزز ولی فقیه، شهرداران، روسای شوراهای اسلامی مراکز استان ها در همایشی که بدین منظور برگزار  گردید باعث شد که بر اساس تفاهم نامه سه جانبه ای بین شرکت کنندگان- شهرداری مشهد و بنیاد مرکزی زائر امام رضا (علیه السلام) طرح به صورت فراگیر در سراسر کشور مطرح و تلاش گسترده ای برای تشکیل بنیاد های زائر امام رضا (علیه السلام) به صورت استانی به منظور ایجاد بستر های لازم برای احداث زائرسراها شکل بگیرد و اعطای زمین و پروانه رایگان به بنیاد زائر هر استان از سوی شهرداری محترم مشهد تعهد گردید.

حسینیه ها و موقوفه های زائرپذیر:

با توجه به سوابق ارزنده ای که حسینیه ها و موقوفه های زائرپذیر از قدیم الایام در امر خدمت رسانی به زائرین علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء داشته اند، بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل این مجموعه ها در زمره سیاست های اجرایی بنیاد مرکزی زائر امام رضا (علیه السلام) قرار گرفت. از طرفی حمایت شورای اسلامی و شهرداری محترم مشهد باعث شد که متولیان این مجموعه ها «که اکثریت قریب به اتفاق آن ها به دلیل فرسودگی امکان بهره برداری مناسب را نداشتند» تصمیم به بازسازی و احیای مجموعه های تحت پوشش خود بگیرند و در مقابل ارایه تعهدات و تضامین مصوب در خصوص بهره برداری بتوانند از پروانه رایگان استفاده نمایند و در حال حاضر برخی از این مجموعه ها به صورت رایگان و یا حداقل دریافت هزینه اسکان ارایه خدمات می نمایند.

امید است بنیادهای زائر استانی و متولیان حسینیه زائرسراها با بهره گیری از همیاری سازمان ها و نهادها و موسسات ذیربط و با انجام پیش بینی های نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز بهره برداری حداکثری از ظرفیت زائرسراهای احداثی به عمل آورند و با هدایت خیرین نیک اندیش برای ایجاد موقوفه هایی به منظور پشتیبانی از زائرسراها و تامین هزینه های سفر زیارت اولی ها و با ساماندهی مناسب از مبدا تا مبدا زائرین، ضمن پاسخگویی به نیاز های زائرین حرم مطهر رضوی موجبات گسترش کمی و کیفی فرهنگ رضوی و معارف حقه خاندان عصمت و طهارت را فراهم سازند.

هم اکنون خشتی را برای خود به یادگار بگذارید

برکتی جاری و ساری برای شما